راز موفقیت کشاورزی در هلند چیست ؟

فهرست مطالب

5/5 - (1 امتیاز)

راز موفقیت کشاورزی در هلند چیست ؟

داستان هلند در زمینه کشاورزی پر از درس‌هایی است که جهان باید فرا گیرد. هلند، کشوری کوچک، با ۱۷ میلیون جمعیت به دومین صادرکننده محصولات غذایی جهان تبدل شده است. این کشور تقریباً از تمام منابعی که برای کشاورزی در مقیاس بزرگ لازم است محروم است. هلند دومین صادرکننده محصولات کشاورزی غذایی بعد از آمریکایی است که ۲۷۰ برابر بیشتر زمین کشاورزی دارد. هلند بزرگترین صادرکننده گوجه فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز و دومین صادرکننده سبزیجات در دنیا است. یک سوم تجارت جهانی دانه‌های سبزیجات خوراکی از هلند سرچشمه می‌گیرد. این موفقیت‌ها فقط در ۹۴ کیلومتر مربع گلخانه (ها) به‌دست آمده است. مساحت شهر تهران ۷۳۰ کیلومتر مربع است.
راز موفقیت در چیست؟
راز موفقیت هلند استفاده از تکنولوژی‌های برتر و گلخانه‌های پیشرفته کشاورزی است. این تکنولوژی‌ها برداشت در سطح هکتار را به شدت افزایش داده است.
نمونه‌ای از تکنولوژی‌های به‌کار رفته در هلند:
با استفاده از سنسورهای حساس، در مصرف آب برخی از محصولات کلیدی تا ۹۰ درصد صرفه جویی به‌عمل آمده است.
در هلند ۱۵ نوع گوجه فرنگی با ارتفاع ۶ متر پروش داده می‌شوند که ریشه آنها نه در خاک بلکه در محلول‌های مغذی قرار دارد. هلند به طور کامل استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی را کنار گذاشته است. از سال ۲۰۰۹ به بعد پروش‌دهندگان مرغ و دام و طیور استفاده از آنتی‌بیوتیک را حدود ۶۰ درصد کاهش داده‌اند.
کشاورزان برای تنظیم دمای گلخانه‌ها از انرژی زمین گرمایی (geothermal) استفاده می‌کنند. کشاورزی هیدروپونیک که در آن محصولان بدون خاک و با استفاده از محلول‌های مغذی رشد می‌کنند، مصرف آب و هزینه‌ها را به شدت کاهش داده است.
راز پیشرفتها در تحقیقاتی است که در دانشگاه واخنینگن (Wageningen) هلند صورت می‌گیرد. این دانشگاه بهترین موسسه تحقیقاتی جهان در زمینه کشاورزی است.
اگر آمریکا سیلیکون ولی (Silicon Valley) کالیفرنیا را به عنوان مرکز نوآوری‌های تکنولوژیکی دنیا در اختیار دارد، هلند نیز فوود ولی (Food Valley) را به عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی دنیا دارد. اگر دانشگاه کالیفرنیا مرکز ثقل سیلیکون ولی آمریکاست، دانشگاه واخنینگن نیز مرکز ثقل فوود ولی هلند است.