پلاستیک های مخصوص گلخانه

دسته بندی
امتیاز

پلاستیک های مخصوص گلخانه

نایلون گلخانه:

نایلون‍‌های مورد استفاده در صنعت گلخانه در عرض‌های 3 تا 14 متر و ضخامت‌های 70 میکرون تا 2 میلیمتر تولید می‌گردند. با توجه به اینکه مواد اولیه LDPE که نوعی مواد پلیمری هستند در برابر نور خورشید بالاخص اشعه ماورای بنفش به شدت آسیب‌پذیرند، از افزودنی‎‌های مختلف جهت ارتقای کیفی و افزایش عملکرد به هر یک از لایه‌ها افزوده می‌شوند که عبارتند از:

  • UV Stabilizer:

این افزودنی تثبیت‌کننده اشعه ماوراء بنفش بوده و با تغیرر طول موج این اشعه آن را به طول موج مفید برای رشد گیاهان تبدیل می‌کند. همچنین افزایش مواد UV Stabilizer در فیلم‌های LDPE سبب افزایش طول عمر این فیلم‌ها می‌گردد.

  • Anti Fog:

افزودن ضد عرق در نایلون گلخانه سبب کاهش کشش سطحی بخار آب متراکم شده بر سطح داخلی پوشش گلخانه شده و مانع ریختن قطرات آب بر روی گیاهان می‌شود که در نتیجه سبب کاهش بیماری‌ها و جلوگیری از سوختگی برگ در اثر تمرکز تابش خورشید می‌گردد.

  • Light Difusion:

پخش‌کننده نور در نایلون باعث شکسته شدن نور خورشید شده و سبب می‌شود نور کافی به قسمت‌های سایه گیاهان نیز برسد و در نتیجه عملیات فتوسنتز گیاه افزایش می‌یابد.

  • Red light:

این افزودنی سبب تبدیل طیف نور مادون قرمز به طیف نور قرمز-نارنجی شده و در نتیجه میزان فتوسنتز افزایش می‌یابد.

  • IR:

در مناطقي با شدت سرماي زياد و طول روزهاي آفتابي كم به دليل كاهش درجه حرارت با وارد نمودن اين ماده در لايه‌هاي نايلون، از خروج اشعه مادون قرمز (مفيد) و گرماي ناشي از آن جلوگيري نموده و باعث انعكاس و بازتابش نور و گرما در سطح گلخانه به صورت منظم و يكنواخت مي‌گردد. همچنین ترکیبات بازدارنده IR 20 تا 30 درصد از اتلاف گرمای درون گلخانه جلوگیری می‌کند.

  • Disease control:

افزودنی ضدويروس با ساختار نوری مخصوص خود اشعه ماوراء بنفش را تا 390 نانومتر جذب می‌کنند و ديد حشرات موذی مثل پشه‌ها، شته‌ها و کرم‌ها را کاهش می‌دهند و به پيشگيری از بيماري‌های ويروسی و قارچی کمک می‌کنند. از افزودنی‌های دیگر مورد استفاده در نایلون‌های گلخانه می‌توان به ضد الکتریسیته ساکن، روان‌کننده، ضد گرد و غبار و ضد فرسایش اشاره کرد.